Help … ik word geïnterviewd!

  • april 2019

Interviews afnemen is het leukste onderdeel van mijn werk. Want zeg nou zelf: wat is er leuker dan een deskundige alles te mogen vragen over een bepaald onderwerp? Met elk interview duik je weer in een nieuwe wereld. Waar ik mensen zoal over interview? Nieuwe behandelingen in het ziekenhuis. De verkoop van landbouwmachines. Innovaties in het hoger onderwijs. Ik heb zelfs ooit een deskundige gesproken over het gebruik van lijm in de auto-industrie.

In de praktijk blijkt dat lang niet alle deskundigen ervaring hebben met interviews. Wat kun je eigenlijk verwachten als je zo’n nieuwsgierige tekstschrijver tegenover je hebt?

Briefing

Meestal vormt een interview de basis voor een artikel in een magazine of op internet. Vaak bepaalt de afdeling Communicatie de inhoud van het artikel. Zij overleggen dit vooraf met jou als deskundige. Wat zijn bijvoorbeeld actuele ontwikkelingen binnen jouw vakgebied die het vermelden waard zijn? Dat leidt tot een briefing met daarin alle wensen en eisen voor de lengte van de tekst, de toon, de gewenste inhoud en de deadline.

Afspraak maken

De tekstschrijver ontvangt de briefing en leest die nauwkeurig door. Bij vragen neemt hij contact op met de afdeling Communicatie. Als alles duidelijk is, maakt de tekstschrijver een afspraak voor het interview. Hij belt of mailt jou om te vragen wanneer het uitkomt. Daarbij deelt hij ook alvast de vragen die hij heeft bedacht. Daarmee kun jij je goed op het interview voorbereiden. Op het afgesproken moment komt de tekstschrijver langs. Of hij belt op, dat is vaak nóg efficiënter.

Het interview

Dan gaat het interview echt van start. Jij bent de expert, dus de tekstschrijver hoort graag wat je te vertellen hebt. Hij vraagt door als hij nog meer wil weten. Vertel gewoon alles wat jou relevant lijkt. En krijg je een vraag over een gevoelig onderwerp? Geef dan eerlijk aan waar de gevoeligheid ligt. Dan kan de tekstschrijver daarmee in de uitwerking rekening houden. Hij maakt de tekst immers in opdracht van jouw organisatie. Dat is een belangrijk verschil tussen tekstschrijvers en journalisten.

Meetikken en opnemen

Om jouw verhaal zo goed mogelijk te kunnen uitwerken, maakt de tekstschrijver aantekeningen tijdens het interview. Bijvoorbeeld op een schrijfblok of een laptop. Alle tekstschrijvers van Het Nederlands Tekstbureau kunnen blind typen, waardoor ze hun aandacht al typend tóch bij het gesprek kunnen houden. Sommige collega’s vinden het prettiger om een interview op te nemen. Dan kunnen ze zich volledig op het gesprek concentreren en het later nog eens terugluisteren. Een opname kan ook handig zijn als back-up. Daarvoor vraagt de tekstschrijver altijd vooraf toestemming.

Uitwerking

Welke manier jouw tekstschrijver ook kiest: hij gaat daarna snel en efficiënt aan de slag om er een mooi artikel van te maken. Hij structureert zijn aantekeningen, zorgt voor de juiste toon en stijl, en checkt of de uitwerking voldoet aan de briefing. Daarna mailt hij jou de concepttekst met de vraag om de tekst op inhoud te controleren en waar nodig aan te passen en aan te vullen. Je maakt echt vrienden met de tekstschrijver als je dat in Word doet met ‘wijzigingen bijhouden’. Dan kan hij er snel mee verder. Zet ook gerust opmerkingen in de kantlijn om je wijzigingen toe te lichten. Daar worden tekstschrijvers blij van – en het komt het resultaat ten goede.

Definitieve tekst

Daarna mail je het aangevulde document weer terug naar de tekstschrijver. Die verwerkt alle wijzigingen, leest de tekst nog een keer kritisch door en maakt hem definitief. Hij levert de tekst daarna aan bij de afdeling Communicatie voor publicatie. Maakt het artikel deel uit van een magazine? Dan krijg je als geïnterviewde vaak een exemplaar van het magazine toegestuurd. Of je krijgt een link als het ergens online is geplaatst. Zo’n mooi interview wil je tenslotte aan iedereen laten zien, toch?