Drie keer woordwaarde
Schrijven is niet moeilijk. De juiste woorden vinden, daar gaat het om. Dat is de uitdaging van Het Nederlands Tekstbureau. Daar helpen we tal van organisaties mee en geven we ook een masterclass Doelgericht schrijven over. De juiste woorden vinden, in iedere situatie. Kernwoorden die kernwaarden uitdrukken. We helpen bedrijven om die kernwaarden te ontdekken. Maar kernwaarden kunnen ook heel persoonlijk zijn. Míjn kernwaarden in het leven. Welke hebben drie keer woordwaarde …?
Opvijzelen
Het scrabblebord is nog leeg. Ik mag als eerste aanleggen. De letters op mijn bordje vormen een voor velen aantrekkelijk woord. G R O E I E N. Nou ja, de letters samen zijn nog geen tien punten waard. Maar ik kan die waarde opvijzelen. Drie keer woordwaarde in het hart van het bord. Waarom niet? Veel bedrijven zouden hetzelfde doen. Want ‘groeien’ is een woord met potentie. ‘Groeien’ is hot. Het is geweldig wanneer je als ondernemer je omzet jaar na jaar ziet stijgen. We leggen de letters graag op drie keer woordwaarde en zouden willen dat er op het scrabblebord víer keer woordwaarde bestond.
Afslanken
Ik ken een ondernemer die er welbewust voor koos om zijn bloeiend, internationaal opererend bedrijf af te slanken. Niet vanwege een noodzakelijke reorganisatie, maar omdat hij zag dat bij ieder nieuw personeelslid het DNA van zijn bedrijf veranderde. En lang niet altijd ten goede. Dit geldt al voor één bedrijf. Kijken we mondiaal wat ‘groeien’ met zich meebrengt, dan zien we een toenemende ongelijkheid. Moeilijk in de hand te houden migratiestromen, waartegen een president per se een muur wil bouwen. Maar ook smeltende ijskappen en een plastic soep. Is het niet beschamend dat wij zó graag willen groeien (in welvaart) dat scholieren ons moeten laten zien hoezeer ‘groeien’ slechts één keer woordwaarde heeft? Hoezeer het woord nog geen tien punten oplevert voor een gezonde wereld?
Scoren
Ieder woord heeft zo zijn waarde, kleur en muziek. Die zijn voor ieder bedrijf en voor iedere persoon weer anders zijn. Wij denken daar als tekstschrijvers graag over na, samen met onze opdrachtgevers. We leren met cursisten woorden, zinnen en alinea’s wegen in de masterclass Doelgericht schrijven. Voor mij persoonlijk is ‘groeien’ geen kernwoord meer. Daarom wacht ik met scrabbelen op een volgende beurt. Hopend op andere letters. C O M P A S S I E bijvoorbeeld. Die geven samen in de wereld een veel mooiere score.