Dit is groot nieuws!

  • september 2020

Veel organisaties schrijven en versturen persberichten. Die worden lang niet altijd (volledig) overgenomen. Mensen roepen dan vertwijfeld: ‘Dit is toch groot nieuws! Waarom neemt de redactie mijn persbericht niet over?’ Of: ‘Waarom hebben ze er zo veel aan veranderd?’ Persberichten. Ze veroorzaken veel frustraties en teleurstellingen. Dat heeft meestal twee oorzaken: de inhoud en de vorm.

Inhoud

Reden één waarom persberichten niet worden overgenomen: het is geen nieuws. Fijn voor jou dat je bedrijf nu ook blauwe bloempotten maakt, maar waarom zou iemand daarover willen schrijven? Check ook of je je persbericht wel naar de juiste media hebt gestuurd. Een blauwe bloempot is misschien interessant voor een magazine over interieurontwerp of een blog over tuinieren, maar vaak niet voor een regionaal dagblad. Bedenk bovendien dat de redactie er niet is om jou gratis te helpen bij de verkoop. Als je reclame wilt maken voor je blauwe bloempotten, moet je gewoon een advertentie kopen.

Vorm

Reden twee om jouw persbericht te veranderen of te negeren is de vorm. Goede persberichten hebben een vaste, logische opbouw. De belangrijkste informatie hoort vooraan te staan. Daar krijgt de lezer direct antwoord op de voornaamste vragen: wie, wat, waar, wanneer en hoe. Daarna komt eventuele extra uitleg of relevante achtergrondinformatie. Beperk je tot de meest noodzakelijke informatie. Streef ernaar om je boodschap in maximaal een halve pagina te verwoorden. Mijn tip: lees je bericht zin voor zin hardop voor en zeg na elke punt ‘Nou en?’ tegen jezelf. Wedden dat je nog meer kunt schrappen?

Advies

Baal jij ervan dat je persberichten niet worden overgenomen? Of vóór publicatie enorm worden aangepast? Laat gewoon een keer een tekstschrijver meekijken. Die stelt kritische vragen om tot de kern te komen. Vervolgens zet hij jouw boodschap helder op papier. Dat geeft je persbericht al een veel betere kans bij de redactie. Ook als je besluit om te adverteren, is het advies van een tekstschrijver waardevol. Eén blik op onze rubriek Taalmissers en je weet waar deze tip vandaan komt.