Rennen!

  • september 2018

Kleine woordjes kunnen verstrekkende gevolgen hebben. Kijk maar eens naar het woordje ‘tot’. Dat klinkt misschien wat suf. Maar in de combinaties ‘dit aanbod is geldig tot’ en ‘ten minste houdbaar tot’ merk je al dat er met ‘tot’ niet te spotten valt. Het stelt een duidelijke grens. Voor je het weet ben je te laat. Begin maar vast te rennen, want ‘tot’ heeft toverkracht.

In reclames wordt ‘tot’ daarom gretig gebruikt:
• Deze exclusieve uitgave is verkrijgbaar tot 31 oktober.
• Deze aanbieding loopt nog tot 2 november.

Je denkt als klant: ‘ik moet opschieten, straks is mijn kans verkeken!’ En dat is precies de bedoeling. ‘Tot’ creëert wat we in goed Nederlands een sense of urgency noemen. Het gevoel dat je je moet haasten om ergens nog van te kunnen profiteren.

Een nog mooiere vorm van ‘tot’ vinden we ook terug in reclames.
• Nu tot 75% korting op alles.

Magisch, toch? Je denkt nu: ‘wauw, dát is een mooi aanbod!’ Terwijl het in werkelijkheid maar weinig zegt. Voor hetzelfde geld krijg je op bijna alle producten 5% korting en op een kleine minderheid 75%. Dan krijg je formeel misschien wel ‘tot 75% korting op alles’, maar het voelt toch een beetje nep.

Een ander prachtig voorbeeld van deze vorm van ‘tot’ kwam ik laatst tegen op een schoonmaakproduct tegen kalkaanslag.
• Verwijdert tot 100% kalkaanslag. (Met die ‘100%’ in een extra groot lettertype natuurlijk.)

Ook hier is de vraag: wat zegt dit nu? Ieder schoonmaakproduct verwijdert toch ‘tot 100%’ van welke aanslag dan ook? Méér dan 100% verwijderen is sowieso niet mogelijk. En hier komt de magie van ‘tot’ weer om de hoek kijken: zelfs een bedroevende score van 2% valt binnen de omschrijving ‘tot 100%’. Geweldig, toch?

En toen bedacht ik me: dit kunnen we als tekstbureau ook in ons voordeel gebruiken! Als wij weer worden gevraagd om onze kwaliteit toe te lichten, bijvoorbeeld in een aanbesteding, kunnen we toch gewoon zeggen dat onze teksten ‘tot 100% taalfoutvrij’ zijn? En dat we onze projecten ‘tot 100% op tijd’ inleveren. Zouden we daarmee wegkomen, denk je?