Webcommunicatie voor CJG Rijnmond
Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Rijnmond wil dat alle kinderen in de regio veilig, gezond en gelukkig opgroeien. Daar zetten zij zich elke dag voor in met preventieve jeugdgezondheidszorg. Dat varieert van ouders bij elkaar brengen voor opvoedondersteuning tot uitvoering van het Rijksvaccinatieprogramma. En natuurlijk, heel belangrijk: voorlichting geven. Daar helpt Het Nederlands Tekstbureau al jarenlang graag bij.
Opvoeden is heel persoonlijk. Daarom wil het Centrum voor Jeugd en Gezin ouders en opgroeiende kinderen ondersteunen op een manier die bij hen past. In alle communicatie staan respect voor de persoonlijke situatie en voorkeuren per gezin voorop. Maar sommige onderwerpen waarover het CJG voorlichting geeft, zoals vaccinatie of homoseksualiteit, liggen gevoelig bij een deel van de ouders. Daarom is het soms even zoeken naar de juiste insteek: enerzijds staat de emotionele en lichamelijke gezondheid van kinderen voorop, anderzijds is het doel van het CJG ouders te versterken als opvoeders. De uitdaging is dan om zo respectvol mogelijk te blijven, met oog voor alle kanten van het verhaal. Geen heel moeilijke taak, vindt tekstschrijver Martine: “Respect, begrip en ook gewoon pure liefde voor ouders en kinderen klinkt door in de verhalen van alle medewerkers die ik spreek.”
“Over welk onderwerp het ook gaat, onze teksten moeten gemakkelijk leesbaar en begrijpelijk zijn zónder in Jip en Janneke te vervallen. De vakmensen van HNTB begrijpen dat. Van interview met een wethouder tot informatief artikel op basis van deskresearch; ik kan rekenen op kwaliteit, met de juiste insteek, toon en woordkeuze. Zelfs als ik Martine of Job op het laatste moment benader, zetten ze alles op alles om de deadline te halen. Dat werkt prettig!”
- Ilse Geverink, intern tekstschrijver bij CJG Rijnmond
En Martine heeft er al heel veel gesproken: van jeugdverpleegkundigen en callcentermedewerkers tot de allerhoogste bestuurders, ze hebben allemaal uitgebreid hun verhaal aan haar gedaan. Vooral voor het sociale jaarverslag, dat vrijwel geheel uit interviews bestaat. “De interne redactie was dit jaar te druk met andere projecten. Hierdoor kwam de gehele tekstproductie voor mijn rekening, dus ik moest flink aan de bak. Maar dat vond ik alleen maar leuk: interviewen vind ik het mooiste werk om te doen!”
Ook collega Job werkt met enthousiasme voor het CJG. “In welke onderwerpen we ons ook verdiepen, het zijn altijd kwesties die ouders en opvoeders na aan het hart liggen. Goede en duidelijke voorlichting staat voorop. Maar naast alle praktische informatie, feiten en cijfers wil het CJG natuurlijk ook begrip tonen. Wat leeft er bij ouders? Hoe kunnen we eventuele zorgen wegnemen? Sommige thema’s roepen emotie op. Zo herinner ik me een artikel over vaccinatie voor hun huis-aan-huiskrant. Hiervoor had ik een dubbelinterview met een jeugdarts die het belang van vaccinatie voor de volksgezondheid toelichtte en een moeder die haar zoontje niet liet inenten. Geen sinecure om die soms felle discussie in één A4’tje te vangen en beide visies tot hun recht te laten komen. Toch konden we er samen een informatief, genuanceerd verhaal van maken. Missie geslaagd dus.”