O nee, niet wéér een uitroepteken!

  • November 2016

Op mijn kantoor in Breda ontvang ik iedere week trouw Het Stadsblad, een huis-aan-huisblad met het lokale nieuws. En dat is dubbel interessant voor mij: als inwoner van de stad én als tekstschrijver. Zo valt het me al een tijdje op dat degene die de koppen bij de artikelen verzint dol is op uitroeptekens. Waar andere bladen de kopij het werk laten doen, strooit Het Stadsblad werkelijk met uitroeptekens en dat komt vreemd over.

Kijk maar eens naar deze greep uit de koppen van afgelopen week:

- ‘Taxussnoeisel kun je gratis inleveren bij Life & Garden!’
- ‘Successen voor judoka’s Arashi!’
- 'Ballegooyen Modes heeft een vernieuwde website!’

Uitroepen

Uitroeptekens – de naam zegt het al – worden van oorsprong vooral gebruikt voor uitroepen.
Dus zinnen als:

- ‘Zet ‘m op!’
- ‘Wegwezen!’

Aandacht trekken

Daarnaast wordt het uitroepteken vaak gebruikt om de aandacht te trekken. Urgente e-mails krijgen nadruk door een rood uitroeptekentje. Stripfiguren die iets opvallends zien, hebben een wolkje met een uitroepteken boven hun hoofd. Het uitroepteken is zelfs het enige leesteken met een eigen verkeersbord dat – jawel – de aandacht van weggebruikers vraagt voor een gevaarlijke situatie.

Meer is beter?

Doordat je zo veel uitroeptekens tegenkomt, loopt hun attentiewaarde terug. Gelukkig zijn er mensen die daar wat op hebben gevonden: méér uitroeptekens. Want meer is beter, toch? Loop een willekeurig kantoor binnen en er hangt gegarandeerd ergens een briefje met:

- Deze printer niet uitzetten!!!!!!!
- Geen papieren doekjes in het toilet gooien!!!!!!!

Alsof van zo’n rij uitroeptekens een soort magische kracht uitgaat en alle collega’s die het lezen denken: tja, met zo veel uitroeptekens móét ik wel doen wat hier staat. Ja, vast!

Echte argumenten

Als tekstschrijvers gebruiken we in zakelijke teksten nauwelijks uitroeptekens. Een goede structuur, waardevolle content en heldere argumenten zijn veel belangrijker om de aandacht van lezers vast te houden en hen écht te overtuigen. Wie voor ieder wissewasje een uitroepteken gebruikt, stelt zijn lezers vaak teleur, waardoor zij afhaken. Dus leuk dat die modezaak een nieuwe website heeft, maar ik denk als lezer alleen: o nee, niet wéér een uitroepteken!