Uit de visitekaartjesbak ... Het Communicatie Collectief

  • april 2021

Het Nederlands Tekstbureau was in 2001 nog maar net gestart, toen Roel van Veen van Het Communicatie Collectief langskwam op het toenmalige kantoor in Scheveningen. “Ik herinner me dat prachtige uitzicht op de binnenhaven nog goed”, zo blikt hij terug. Roel kwam voor een internetbureau in hetzelfde pand, maar schudde die dag ook Katja Graven de hand. Het begin van een langdurige samenwerking. “Onze dienstverlening bleek prachtig op elkaar aan te sluiten. We focusten op iets wat nu zo mooi contentmarketing heet.”

Contentmarketing, die term bestond toen nog niet

“Inderdaad, en toch waren we er al volop mee bezig. Een merk branden door betekenisvolle content op de juiste wijze aan te bieden. Mijn bedrijf is ontstaan uit het idee om kwalitatief goed massabereik te creëren, tegen beperkte kosten. Dat resulteerde in sterke advertorials in huis-aan-huisbladen; die bleken net als televisiereclames een immens bereik op te leveren. En nog! Zeker omdat het huis-aan-huisblad in de afgelopen 20 jaar van plaatselijk sufferdje is opgeklommen tot volwaardige krant op lokaal niveau. Het is een neutraal medium dat inmiddels door 89 procent van de Nederlanders wordt gelezen. Bovendien kun je alles in eigen hand houden: van tekst en beeld tot de complete opmaak. Zo weet je zeker dat je de boodschap optimaal kunt overbrengen.”

Wat hield de samenwerking met Het Nederlands Tekstbureau in?

“Toen mijn bedrijf net bestond, bood ik de advertorials vrijblijvend aan als free publicity binnen een grotere communicatiestrategie. Mijn eerste advertorial hoorde bij een campagne rond de Olympische Spelen in Barcelona. Bierbrouwerij Amstel wilde op een gegeven moment plaatsingsgarantie in een bepaalde periode, waarna ik alleen nog maar gericht advertorials ben gaan inkopen. Dat zorgde voor een enorme omslag in mijn dienstverlening en een toename van het aantal klanten. Op dat moment heb ik Het Nederlands Tekstbureau ingeschakeld voor de ondersteuning bij de teksten. We gingen bijvoorbeeld voor Q8 en SeniorWeb aan de slag. De 50-plussers leren omgaan met internet. Ook herinner ik me nog goed dat ik Katja betrok bij een advertorial voor de NS over de OV-chipkaart. Die was toen net ontwikkeld. Dat is al behoorlijk lang geleden hè [lacht].”

Wat was zo kenmerkend aan de samenwerking?

“Katja kent mij niet anders dan enorm gepassioneerd en ambitieus. Ik ben een echte communicatieman en neem niet snel iets van iemand aan. Ik ga ook niet zomaar uit van wat de opdrachtgever wil; ik ga altijd op de stoel van de ontvanger zitten. Welke informatie moet hij ontvangen? In welke vorm wil hij die het liefste lezen? En hoe zorgen we daar qua opbouw dan voor? Katja is net als ik. Ze neemt haar vak bijzonder serieus, leeft zich voor 100 procent in de klant in. Daardoor hebben we veel mooie producten opgeleverd. We namen de lezer in de advertorials altijd mee op reis. Van start tot finish klopte het verhaal.”

Inmiddels werkt ook jouw familie met Het Nederlands Tekstbureau

“De laatste jaren schakelde ik Het Nederlands Tekstbureau minder in, omdat veel van mijn grote opdrachtgevers zelf tekstschrijvers in huis hebben. Toch moest ik gelijk weer aan Katja denken toen mijn zoon, directielid bij Rever Interieurprojecten, van de marketingmanager hoorde dat zij op zoek was naar een goede tekstschrijver. Katja koppelde haar aan tekstschrijver Arie Verhoef en dat bleek een uitstekende match. Ook mijn dochter, eigenaar van Juweliershuys Waddinxveen, trok bij mij aan de bel. Ik adviseerde haar niet zelf met teksten aan de slag te gaan, maar een professional in te huren. Het werd tekstschrijver Tom Harkema, wat eveneens resulteerde in een fijne samenwerking. Hij kwam ook proactief met een jaarplan voor de communicatie. Dat ontzorgt mijn dochter enorm.”

Hoe zie je de toekomst?

“Nou ja, na 20 jaar ben ik dus nog steeds dik tevreden over Het Nederlands Tekstbureau. Ik ben ongelooflijk loyaal, maar de kwaliteit blijft altijd leidend. Dus dat zegt iets. Ik heb bij Het Nederlands Tekstbureau altijd het gevoel dat ik met gelijkgestemden praat. Met Katja, maar inmiddels dus ook met haar collega’s. Recent zat ik nog zelf met Arie Verhoef aan tafel om een mogelijke samenwerking voor de advertorials te bespreken. Want de betaalde communicatie via huis-aan-huisbladen is voor kleine en grote partijen nog steeds goud waard.”

Katja: “Ik heb zo veel herinneringen aan Roel en Het Communicatie Collectief. Ook aan zijn toenmalige werkruimte in Oudewater trouwens – een prachtig dorp. En inderdaad: we hebben mooie producties gedaan en gaan in de toekomst opnieuw samenwerken. Roel weet precies wat hij wil overbrengen en waarom hij dat wil. Dat betekende soms even zoeken naar de juiste nuance, maar daar kwamen we altijd uit. Die OV-chipkaart zal ik ook nooit vergeten. Hoe we daarbij aan de wieg stonden. De tijd vliegt …”