De corporate story van … Het Nederlands Tekstbureau

  • januari 2021

Aan het woord: Katja Graven

Die zomer van 2004 herinner ik me goed. Het voelde alsof ik zakelijk gezien op een T-splitsing stond. Ging ik naar links of naar rechts? Ik was drie jaar eigenaar van Het Nederlands Tekstbureau en mijn bedrijf maakte een flinke groei door, mede dankzij de inzet van freelancers. Toch was het tijd voor een nieuwe koers vanwege de toenemende opdrachtenstroom.



Linksaf?

Als ik naar links keek, bouwde ik mijn bestand met freelancers uit. Ik kon dan nog meer opdrachten aannemen. Dat voelde alleen niet goed. Misschien doordat freelancers niet dezelfde bedrijfsnaam hadden hoog te houden. Zij werken – logisch – in de eerste plaats voor zichzelf. Ik herinner me een opdrachtgever die met een strakke deadline kampte. In overleg met de betreffende freelancer had ik gezegd dat die deadline geen probleem was. Desnoods zou ik zelf bijspringen. De freelancer gaf echter niet op tijd aan dat hij toch in de knel kwam. Niet aan mijn opdrachtgever, maar ook niet aan mij. Dat leverde een vervelende toestand op. Door dergelijke situaties groeide het gevoel dat ik liever wilde werken met een vast team. Een team dat dezelfde verantwoordelijkheid zou voelen als het om Het Nederlands Tekstbureau gaat.

Rechtsaf?

Uiteraard kon ik op de T-splitsing ook rechtsaf. Dan zou ik vaste medewerkers aannemen, die allemaal uit naam van Het Nederlands Tekstbureau zouden werken. Maar … het betekende ook het eind van mijn vrijheid. En die vrijheid was juist een van de redenen waarom ik was gaan ondernemen. Ik wilde niet op vaste tijden op kantoor hoeven zijn of verantwoording moeten afleggen als ik vanaf een externe plek zou werken – iets wat vaak voorkomt. Toch moest ik een keuze maken. Opdrachten of zelfs opdrachtgevers weigeren, was voor mij geen optie.

Een nieuwe weg aanleggen

Mijn toenmalige partner Richard Henderickx stelde me op een dag de retorische vraag: ‘Waarom begin je geen franchiseformule?’ En toen was daar ineens die weg rechtdoor, die ik alleen nog hoefde aan te leggen. Ik geloofde er direct in. Op die manier zou ik werken met een hecht team van tekstschrijvers die allemaal dezelfde verantwoordelijkheid zouden voelen. Met de uitwerking van de franchiseformule was ik ongeveer een jaar bezig, vaak in de avonduren. Er kwam veel bij kijken en het was een tijdrovende klus, maar ik kreeg er zoveel energie van. Ik ontwikkelde een selectieprocedure, liet contracten opstellen, schreef allerlei werkprocessen uit, stelde complete handboeken op, liet een intranet ontwikkelen en plaatste toen de eerste oproep op internet: ‘Ondernemende tekstschrijvers voor franchiseformule gezocht’.

De eerste franchisenemer

Arie Verhoef was een van de velen die op mijn oproep reageerden. Na een aantal boeiende gesprekken en een goed assessment werd hij de allereerste franchisenemer van Het Nederlands Tekstbureau. Alles stond nog in de kinderschoenen, maar was wel tot in detail uitgedacht. Arie vond het een aantrekkelijke constructie, ook voor de langere termijn. Hij zou geen baas hebben, maar wel een franchisegever die de kaders bewaakt. Bijvoorbeeld als het gaat om kennisniveau, kwaliteit en huisstijl. Binnen die kaders mocht hij vrij opereren en zijn vestiging van Het Nederlands Tekstbureau uitbouwen. Hij zou zelf verantwoordelijk zijn om klanten binnen te halen, offertes uit te brengen en opdrachtgevers blij te maken. Waar nodig kon hij altijd rekenen op ondersteuning en de aanwezige kennis. Van mij en later ook van zijn collega’s.

Een sterk team

Het aantal collega’s van Arie is inmiddels opgelopen tot twaalf. Stuk voor stuk zorgvuldig geselecteerde tekstschrijvers op wie je kunt vertrouwen. We draaien allemaal onze eigen onderneming binnen de formule van Het Nederlands Tekstbureau. Ook ik heb nog altijd mijn eigen vestiging, omdat ik het schrijven niet geheel los wil laten. We bouwen langdurige relaties met onze klanten op en hebben tomeloze ambitie. Samen zijn we een sterk team geworden; dat vind ik geweldig! We kennen elkaar goed. Ook omdat we geregeld samen opdrachten oppakken en samenkomen voor een training, workshop of bedrijfsborrel.

Groot verantwoordelijkheidsgevoel

Ik ben blij dat ik niet voor links of rechts heb gekozen, maar zelf een nieuwe weg heb gebaand. Op die weg kwam ik de mensen tegen met dezelfde drijfveer, passie voor het vak en een groot verantwoordelijkheidsgevoel. Mensen die ook elke dag de naam van Het Nederlands Tekstbureau hoog houden.