Blogs

De kunst van het schrijven

  • Schrijven in crisistijd

    Schrijven in crisistijd

    Het motto van Het Nederlands Tekstbureau: 'Schrijven is niet moeilijk, de juiste woorden vinden wel.' En nu, in tijden van crisis, is dit belangrijker dan ooit.

  • Juridische teksten laten redigeren? Doen!

    Juridische teksten laten redigeren? Doen!

    Juristen zijn bang voor tekstschrijvers. Die indruk krijg je tenminste als iemand binnen een organisatie oppert om ook de juridische teksten eens te laten redigeren.

  • Sinterklaas die zat te denken …

    Sinterklaas die zat te denken …

    Wil je je klanten bedanken met een relatiegeschenk dat echt beklijft? Zorg dan dat een tekstschrijver van HNTB daarbij een treffend Sinterklaasgedicht schrijft. 

  • Superrelatief!

    Superrelatief!

    We leven in tijden van uitersten. Dat merk je ook aan het taalgebruik, met als modewoordjes 'super' en 'relatief'. Niets is meer goed, leuk of aardig, voor minder dan superleuk doen we het niet.

  • Denk als een Duitser

    Denk als een Duitser

    Duits is Duplo voor taalliefhebbers. Een mooi voorbeeld dat we onderweg op een gevel zagen staan, is ‘Orthopädieschuhtechnik’. Daar kunnen wij Nederlanders nog iets van leren.

  • Samen op weg naar duurzaam

    Samen op weg naar duurzaam

    Ik stond onlangs onbezorgd te wokken, toen mijn oog viel op een zak kroepoek. Daarop was een wikkel bevestigd met de slogan ‘Samen op weg naar duurzaam’. Maar wat zegt dat eigenlijk?