Nieuwsbrieven voor het Longfonds

Strijden voor gezonde lucht en gezonde longen, dat is de doelstelling van het Longfonds. Dat doen ze met onderzoek, belangenbehartiging en (preventie)voorlichting over longziekten. Om donateurs in te lichten over de verschillende projecten, stuurt het fonds drie keer per jaar een nieuwsbrief: Longkracht. Het Nederlands Tekstbureau schrijft mee aan de teksten.

“Het Longfonds wil mensen met een longziekte een stem geven en voortdurend betrekken bij wat het doet. Dat vraagt om een persoonlijke tone of voice”, vertelt tekstschrijver Martine de Wit. Collega Job van Dijk vult aan. “In de Longkracht worden vaak serieuze onderwerpen behandeld die de lezer direct raken. Zo ging het eerste artikel dat ik schreef over onderzoek naar longaanvallen bij mensen met COPD. Een zwaar thema natuurlijk. Het is altijd weer de uitdaging om de juiste balans te vinden: to the point, maar ook betrokken en met gevoel. En het liefst met een positieve invalshoek.”

De interne schrijfwijzer van het Longfonds biedt onze tekstschrijvers een dankbare leidraad. Daarin verwoordt het fonds tot in detail hoe het wil communiceren. Begripvol. Dus niet ‘u heeft uw astma niet onder controle’, maar ‘u heeft last van astma’. Helder. Een afstandelijke, bureaucratische term als ‘zelfmanagement’ wordt bijvoorbeeld consequent vervangen door ‘zelf omgaan met uw ziekte’. En altijd met een optimistische boodschap: zo spreekt het Longfonds niet over antirookmaatregelen, maar over rookvrij beleid. Hun missie? Er samen voor zorgen dat de nieuwe generatie kan opgroeien in een rookvrije samenleving.

“Bij een vorige werkgever werkte ik ook al samen met Het Nederlands Tekstbureau. Toen onder meer met Carly en Martine. Heel leuk en fijn dat de tekstschrijvers altijd voor elkaar inspringen. Dat werkt erg prettig.” Iwan Brescancin, medewerker marketing & fondsenwerving bij het Longfonds

Het Nederlands Tekstbureau draagt graag een steentje bij met krachtige, informatieve nieuwsbriefartikelen die het ‘Longfonds-gevoel’ ademen. De input varieert van schriftelijk materiaal tot een voorlichtingsfilmpje. Job: “Hoe beknopt ook, elk artikel is weer een communicatievraagstukje op zich. Gelukkig kent het Longfonds zijn doelgroep heel goed en neemt het altijd de ruimte voor een uitgebreide briefing en overleg.”

  • Opdrachtgever:

    Longfonds

  • Dienst:

    Schrijven

  • Tekst:

    Nieuwsbrieven

  • Samenwerking:

    Sinds 2016