Speciaal voor u

  • October 2017

Onlangs was ik met de trein op weg naar een klant in Den Bosch. Met het station in zicht begon de conducteur aan zijn vaste praatje over onze aankomst ‘te ’s-Hertogenbosch’. Om verder te gaan met: ‘Deze intercity zal nog voor u stoppen te Oss, Nijmegen …’ En nog voordat hij het hele rijtje had opgedreund tot de eindbestemming Zwolle, dacht ik al: doe maar niet. Ik stap hier uit, dus stop maar niet voor mij in Oss en op al die andere stations. Zonde van de moeite.

Wie zou hebben bedacht dat conducteurs overal ‘voor u’ bij moeten zeggen? Het klinkt erg klantvriendelijk, maar als je er wat beter over nadenkt, slaat het nergens op. Die intercity stopt enkel op al die stations, omdat dat zo in de dienstregeling staat. Niet omdat ik – of wie dan ook – in die trein zit. Al zat er helemaal niemand in behalve het personeel, dan zou hij er nog stoppen. Dus hoezo ‘voor u’?

Het doet mij denken aan zo’n afgezaagd zinnetje uit van die opdringerige reclamebrieven. ‘Deze sportwagen staat nu voor u klaar.’ ‘Dit persoonlijke geluksnummer is speciaal voor u.’ Natuurlijk. Ik geloof het al bijna. En hoe komt die postbode dan aan van die volle tassen?

Natuurlijk is het goed om je boodschap zo persoonlijk mogelijk te maken. Als tekstschrijvers verdiepen wij ons daarom altijd goed in de doelgroep. Maar: overdrijf het niet. Je wilt tenslotte niet dat je lezers denken: leuk geprobeerd, maar hier klopt niks van. Daarom geef ik speciaal voor u een persoonlijk en exclusief advies. Laat bij twijfel een professionele tekstschrijver naar de tekst kijken.